Metoda serwisowa to jedna z metod naprawy lub wymiany uszkodzonego przedmiotu ubezpieczonego w ramach ubezpieczenia. W przypadku metody serwisowej, ubezpieczyciel nie pokrywa kosztów wymiany całego urządzenia, ale tylko części lub elementów, które uległy uszkodzeniu.
Przykładowo, jeśli posiadacz polisy ubezpieczeniowej na samochód zostanie poszkodowany w wypadku drogowym i jego samochód będzie wymagał naprawy, ubezpieczyciel może zastosować metodę serwisową i pokryć koszty wymiany jedynie uszkodzonych elementów samochodu, takich jak np. zderzak, maska, drzwi, reflektory, itp., zamiast całego pojazdu.
Metoda serwisowa jest często stosowana w ubezpieczeniach na elektronikę, taką jak smartfony, laptopy czy telewizory. W tym przypadku, ubezpieczyciel może naprawić lub wymienić tylko uszkodzone elementy, takie jak np. wyświetlacz czy bateria, zamiast wymieniać całe urządzenie.
Metoda serwisowa może być korzystna dla ubezpieczyciela i posiadacza polisy, ponieważ pozwala na zaoszczędzenie kosztów naprawy lub wymiany całego urządzenia i ogranicza straty finansowe dla ubezpieczyciela. Jednocześnie, dla posiadacza polisy może to oznaczać mniejszy czas bez urządzenia oraz mniejsze koszty związane z samym ubezpieczeniem.
Na czym polega metoda serwisowa likwidacji szkód?
Metoda serwisowa likwidacji szkód polega na dokonaniu naprawy lub wymianie tylko uszkodzonych części lub elementów przedmiotu ubezpieczonego, zamiast całego urządzenia.
W przypadku likwidacji szkód w ramach ubezpieczeń majątkowych, ubezpieczyciel może zastosować tę metodę, gdy szkoda jest niewielka i uszkodzone elementy można łatwo naprawić lub wymienić. Na przykład, w przypadku szkód powstałych na sprzęcie AGD, taki jak zmywarka lub pralka, ubezpieczyciel może zdecydować się na wymianę tylko uszkodzonej części, takiej jak np. pompa czy elektronika, zamiast wymieniać całe urządzenie.
W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, metoda serwisowa może być zastosowana w przypadku uszkodzeń powstałych w wyniku kolizji lub wypadku drogowego, gdzie uszkodzone części samochodu mogą być łatwo wymienione.
Metoda serwisowa może być korzystna dla ubezpieczyciela i posiadacza polisy, ponieważ pozwala na zaoszczędzenie kosztów naprawy lub wymiany całego urządzenia, a tym samym może obniżyć koszty ubezpieczeń. Jednocześnie, dla posiadacza polisy może to oznaczać mniejszy czas bez urządzenia oraz mniejsze koszty związane z samym ubezpieczeniem.
Warto jednak zauważyć, że nie zawsze metoda serwisowa jest możliwa do zastosowania, a czasami wymaga również uzgodnienia z posiadaczem polisy. Przed dokonaniem wyboru metody likwidacji szkody, ubezpieczyciel musi bowiem zawsze wziąć pod uwagę okoliczności zdarzenia, stopień uszkodzenia przedmiotu, a także indywidualne wymagania i preferencje posiadacza polisy.
Czy warto naprawiać auto z AC?
Warto zastanowić się, czy naprawa auta z AC (tj. ubezpieczenia autocasco) jest opłacalna, w zależności od stopnia uszkodzeń i wartości samochodu.
Jeśli auto zostało uszkodzone w wyniku poważnej kolizji, a koszty naprawy przekraczają wartość pojazdu, to w takim przypadku często nie ma sensu naprawiać auta z AC. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może wypłacić posiadaczowi polisy tzw. wartość rynkową pojazdu lub wartość ubezpieczenia, a samochód trafia na złom.
Jeśli jednak koszty naprawy są niższe niż wartość rynkowa samochodu, to wtedy warto rozważyć naprawę auta z AC. W takiej sytuacji ubezpieczyciel pokryje część kosztów naprawy lub wymiany uszkodzonych elementów, a posiadacz polisy będzie musiał pokryć część kosztów z własnej kieszeni, czyli tzw. udział własny.
Warto jednak pamiętać, że po naprawie, wartość rynkowa samochodu może ulec zmniejszeniu, a to z kolei wpłynie na wysokość przyszłych składek ubezpieczeniowych. Dlatego też przed podjęciem decyzji o naprawie auta z AC, warto dokładnie przeanalizować koszty naprawy, wartość rynkową pojazdu i koszty przyszłych składek ubezpieczeniowych.
W każdym przypadku warto skonsultować się z ubezpieczycielem i zasięgnąć porady w celu dokonania optymalnego wyboru, który będzie odpowiadał indywidualnym potrzebom i możliwościom finansowym posiadacza polisy.

Agent TUiR Warta S. A. w latach 2014 – 2018. Redaktor rankomat.pl z wieloma publikacjami na 1. miejscu w Google. Absolwent kursu „Ubezpieczenia w MŚP” PARP. Wypowiadał się jako ekspert w RMF FM, Radiowej Czwórce czy Radio 357 oraz dla portalu Prawo.pl.